E-biznes etapy rozwoju
Wiele osób, które zamierzają założyć własny biznes w internecie, chciałoby jak najszybszego sukcesu. Najlepiej, żeby już po paru miesiącach nasz pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę na miarę takich serwisów, jak facebook czy e-bay. Niestety, rzeczywistość przeważnie jest bardziej skomplikowana, niż nasze fantazje. Wystarczy zresztą prześledzić historię największych, najbardziej błyskotliwych projektów e-biznesowych(na przykład wspominany e-bay), aby przekonać się co do tego, że czasami na sukces trzeba czekać dobre kilka lat. Większa część projektów, które zrobiły zawrotną karierę w sektorze biznesu internetowego, zaczynała się od małych, skromnych przedsięwzięć. Dopiero regularna praca od podstaw, zdobywanie uznania klientów i stopniowe podnoszenie standardu usług sprawiły, że te małe z początku firmy ostatecznie przerodziły się w sieciowych gigantów.
Początki mogą być skromne
Jeśli nie posiadamy doświadczenia w prowadzeniu dużej firmy sieciowej, powinniśmy zaczynać naszą przygodę z e-biznesem od prostszych i mniejszych rozwiązań. Nawet jeśli posiadamy odpowiedni kapitał, kupno dużego serwisu internetowego nie jest dobrym pomysłem: niemal na pewno nie poradzimy z prowadzeniem dużej firmy, będziemy popełniać błąd z błędem a czasu na naukę w przypadku dużych firm po prostu nie ma. Lepiej jest zaczynać od prostych rzeczy, jak blog, prosta strona czy sklep internetowy.
Powoli do przodu
Stopniowo będziemy rozwijać swoją działalność, jednocześnie ucząc się coraz to nowych rzeczy. Nasza nauka będzie się odbywać na wielu różnych płaszczyznach: oprócz samej obsługi rozrastajacego się serwisu i zarządzania powiększającym się zespołem, będziemy uczyć się także ważnych rzeczy jeśli chodzi o marketing i copywriting, autorespondery, spam, działanie list adresowych i wiele innych, drobnych szczegółów, które jednak trzeba opanować do perfekcji. Wraz z rozwojem naszego e-biznesu, będzie rosła także nasza wiedza oraz nasze umiejętności w zakresie zarządzania. Można to przyrównać do nauki prowadzenia samochodu: nikt rozsądny nie będzie uczył się jeździć na samochodach sportowych. Zaczynamy od wolnych, łatwych w prowadzeniu aut, którymi wykonujemy najprostsze, najbardziej podstawowe manewry. Stopniowo stajemy się coraz lepszym kierowcą i możemy przesiąść się do lepszego samochodu, zacząć prowadzić bardziej brawurowo a nawet brać udział w wyścigach ulicznych. Podobnie wygląda to w przypadku prowadzenia własnego e-biznesu: kiedy już opanujemy podstawy, to co „należy wiedzieć“, możemy pokusić się o pewną dozę brawury, szukanie nowych, innowacyjnych rozwiązań i robienie rzeczy, których inni nie robią.
Istotną kwestią jest również fakt, że w początkowych fazach rozwoju e-biznes nie jest tak absorbujący, jak na późniejszych etapach. Często wystarczy kilkanaście godzin tygodniowo, aby nasz projekt się rozwijał. Dzięki temu, nie musimy od razu rezygnować z pracy lub studiów: po prostu, regularnie podlewamy naszą roślinkę i czekamy na to, aż wyrośnie. Wtedy możemy rzucić wszystko inne i zacząć zajmować się tylko nią, czerpiąc z tego coraz większe profity.
Wsparcie
Myśląc o założeniu własnego e-biznesu należy przede wszystkim pamiętać o istniejących systemach wsparcia. Jeśli mamy dobry, ciekawy pomysł, możemy już na starcie zyskać nawet kilkaset tysięcy złotych a oprócz tego cenną pomoc merytoryczną oraz wiele innych rzeczy, które z całą pewnością bardzo ułatwią nam osiągnięcie sukcesu. Możemy spróbować uzyskać dotację z Krakowskiego Parku Technologicznego (Fundusz zalążkowy KPT) albo nawiązać współpracę z siecią Lewiatan Buisness Angels, która działa przy Konfederacji Lewiatan. Pierwszy z wymienionych systemów wsparcia polega po prostu na jednorazowe inwestycji przez Fundusz. Właścicielami e-biznesu są pomysłodawcy oraz sam fundusz, który na dalszym etapie rozwoju wychodzi ze spółki poprzez zbycie swoich aktywów.
Na innej zasadzie działa projekt Lewiatan Buisness Angels: jest to sieć współpracujacą z gronem kilkudziesięciu inwestorów, którzy są zainteresowani inwestowaniem kapitału w ciekawe, innowacyjne przedsięwzięcia. Innymi słowy, Lewiatan Buisness Angels zajmuje się po prostu kojarzeniem inwestorów i pomysłodawców: ci pierwsi zyskują w ten sposób udziały w dobrze rokującym, innowacyjnym e-biznesie, ci drudzy natomiast zastrzyk wsparcia finansowego, a poza tym także wsparcie merytoryczne, kontakty biznesowe posiadane przez inwestora a także wiarygodność poprzez wsparcie nowego e-biznesu renomą inwestora. Oczywiście, to tylko dwa spośród wielu dostępnych systemów wsparcia dla ciekawych, innowacyjnych i dobrze rokujących projektów e-biznesowych. Takich możliwości jest o wiele więcej, więc przed założeniem własnego biznesu w sieci należy postarać się o dobre rozeznanie jeśli chodzi o dostępne dotacje i systemy wsparcia.