Etyka w e-biznesie

Etyka w e-biznesie

Wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę, że w życiu niezwykle ważna jest kultura osobista i etyka. Jednak nie wiedzieć czemu z chwilą kiedy zasiadamy przy komputerze zdarza nam się zapomnieć o tym, że w dalszym ciągu obowiązują nas normy społeczne i zasady. Niestety to samo dzieje się w środowisku przedsiębiorców. Często e-biznes z niewiadomych przyczyn traktowany jest przez obie strony z pobłażaniem, przez co zapominamy o etykiecie. Jednak ta jest niezwykle ważna, aby firma była traktowana poważnie.

Etykieta e-biznesu

Jednak na czym polega etykieta e-biznesu? Podstawy wyglądają dokładnie tak samo jak w przypadku zwykłej etykiety standardowej firmy posiadającej własną siedzibę i działającej również poza internetem. Przede wszystkim należy pamiętać o kulturze i stosownym zachowaniu wobec współrozmówcy. W związku z tym, że rozmowy biznesowe w przypadku przedsiębiorstw e-commerce prowadzone są głównie za pośrednictwem wiadomości tekstowych należy zwrócić szczególną uwagę właśnie na ten aspekt tzw. netykiety.

Pisząc wiadomość do partnera handlowego musimy pamiętać o tym, aby nie posługiwać się językiem kolokwialnym oraz unikać wszelkiego rodzaju skrótowców i emotikon, które są tak powszechne w sieci. Nasze myśli muszą być dokładnie przeanalizowane pod względem stylistycznym, gramatycznym a przede wszystkim ortograficznym. Słowo pisane jest bardziej podatne na tego typu błędy, a nieumiejętność posługiwania się ojczystym językiem będzie faux pas. Nieznajomość podstawowych zasad pisowni może wówczas zniweczyć nawet najlepiej dopracowany kontrakt biznesowy.

Kolejnym czynnikiem, na który należy zwrócić szczególną uwagę jest stosowne zabezpieczenie danych kontrahentów i partnerów biznesowych. Jest to podstawa profesjonalnej działalności. Wyciek danych poufnych może położyć kres na dalszym rozwoju Twojej firmy. Pamiętaj zatem, aby wszystkie dane przechowywane były na odpowiednio zabezpieczonych serwerach, a wysyłając maile do wielu osób jednocześnie zawsze pamiętaj o wybraniu opcji UDW (ukryte do wiadomości). W ten sposób zapewnisz bezpieczeństwo swoich partnerów.

Mówiąc o etykiecie w e-biznesie nie możemy zapomnieć o tym, że niezwykle ważne jest opanowanie. W sieci pozwalamy sobie na znacznie więcej niż w rzeczywistości. Wynika to z wielu czynników, jednym z nich jest błędne przekonanie, że w internecie jesteśmy anonimowi. Dlatego pamiętaj o tym aby podczas żywiołowych dyskusji trzymać swoje emocje na wodzy. Wypowiadając się w imieniu swojej firmy musisz dbać o jej wizerunek, a w dobie rozwoju social media jest to niezwykle ważne.