Gry szkoleniowe jako sposób nauki na szkoleniach

Gry szkoleniowe jako sposób nauki na szkoleniach

Kiedy zapisujemy się na szkolenie mające podnieść nasze kompetencje, często obawiamy się, że będzie ono przeprowadzone w sposób mało przystępny. Dużo informacji na raz, monotonny wykład prowadzącego, wiele godzin trwania w bezruchu. Na szczęście taki obraz szkoleń nijak ma się do rzeczywistości, coraz więcej instruktorów bowiem decyduje się na mniej standardowe rozwiązania, edukując kursantów poprzez zabawę. Firmy szkoleniowe coraz częściej decydują się na prowadzenie szkoleń z wykorzystaniem symulacyjnych gier szkoleniowych, sprawdź jakie gry są wykorzystywane.

Korzyści płynące z gier szkoleniowych

Organizując szkolenie dla grupy nowo zatrudnionych ludzi, duże znaczenie ma zintegrowanie ich ze sobą, aby później lepiej pracowało im się razem. Dlatego organizatorzy szkoleń coraz częściej urozmaicają je z pomocą gier, które nie tylko stymulują intelektualnie uczestników, ale również ożywiają ich i zachęcają do współpracy. Zasady gier dydaktycznych rozpisuje się według ścisłych zasad, biorąc pod uwagę takie zmienne, jak: liczba uczestników, ograniczona przestrzeń oraz ustalone wcześniej normy czasowe. Uczestnicy chętniej udzielają się w trakcie nieformalnych zabaw niż w przypadku długiego wykładu, przez co pobudzana jest ich kreatywność.

Funkcje gier dydaktycznych

Organizowanie gier w trakcie szkoleń ma na celu nauczenie kursantów, w jaki sposób wykorzystać poznaną teorię tak, aby pomogła nam w wykonywaniu pracy. W czasie gry uczestnicy nie tylko uczą się nowych zagadnień, również w łatwy sposób przyswajają znane sobie rozwiązania problemów. Instruktor dzieląc kursantów na grupy i przydzielając im zadania, uczy ich pracy zespołowej, która jest bardzo istotna w codziennej pracy. Uczestnicy dążą do wygranej, jednak rywalizacja jest zdrowa, bowiem ma charakter mniej formalny. W trakcie szkolenia gra może pełnić kluczową funkcję, ale może być również jedynie jego urozmaiceniem. Wszystko zależy od tego, jaki rezultat instruktor chce otrzymać.

Rodzaje gier

Opracowanie gry w taki sposób, aby nie tylko stanowiła rozrywkę, ale również pasowała do tematyki kursu i dała pożądane efekty, nie należy do prostych zadań. Dlatego wymyślaniem gier zajmują się specjaliści, którzy proponują różne ich formy, które pasują do poszczególnych sytuacji.

  • gra sytuacyjna – pomaga odkryć uczestnikom klucz do rozwiązywania trudności, na jakie mogą napotkać w trakcie pracy. Prowadzący opisuje sytuację, przedstawiając istotę problemu. Uczestnicy podają przykładowe rozwiązania, które mogą tutaj pomóc, a na końcu wszystko jest analizowanie wspólnie.
  • gra funkcyjna – w jej trakcie każdy z uczestników wciela się w konkretną postać, posiadającą swoje cechy oraz cele do osiągnięcia. Następnie kursanci prowadzą ze sobą dyskusje, starając się wymyślić argumenty, które przekonają pozostałe osoby do ich racji.
  • gra symulacyjna – w jej przypadku odgrywane są sytuacje, które rzeczywiście miały, lub mogły mieć miejsce w pracy. W tym przypadku uczestnicy usiłują ustalić model cech, relacji lub zdarzeń, które są oderwane od kontekstu.
  • gra kierownicza- gra ma na celu nauczyć uczestników podejmować decyzje pod presją czasu oraz otoczenia.

Organizując szkolenie dla pracowników, właściciele firm coraz chętniej wykorzystują gry dydaktyczne, aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty.