Samodzielne prowadzenie księgi przychodów i rozchodów
Prowadzenie własnej działalności gospodarczej to jedno z częstszych marzeń osób pracujących. Jednak gdy już uda nam się założyć własną firmę widzimy, że wiąże się to nie tylko ze znacznie wyższymi dochodami, ale przede wszystkim za szeregiem nowych obowiązków, które niejednokrotnie ciężko pogodzić z życiem prywatnym. Musimy stale kontrolować wszystkie procesy jakie zachodzą w firmie, dbać o jej dobry wizerunek i stale prowadzić do rozwoju. Jeśli na którymkolwiek z tych etapów dojdzie do jakichkolwiek komplikacji, wówczas ryzykujemy utratą płynności finansowej i koniecznością zawieszenia działalności.
Jednak nie wszystkie czynności związane z prowadzeniem własnej działalności muszą spędzać nam sen z powiek. Jeśli zależy Ci na tym, aby oszczędzić jak najwięcej środków możesz się zdecydować na samodzielne prowadzenie księgowości. Decydując się na książkę przychodów i rozchodów, w skrócie zwaną KPIR, nie będziesz miał potrzeby korzystania z profesjonalnej księgowości. Wszystkie czynności związane z księgowaniem będziesz w stanie przeprowadzić samodzielnie, a jeśli nie dasz rady – zwróć się z prowadzeniem księgi przychodów i rozchodów do profesjonalnego biura rachunkowego Rosco Tax.
Prowadzenie KPIR nie jest trudne
Prowadzenie KPIR jest czynnością prostą. Aktem regulującym zasady jej prowadzenia jest Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – ostatnie zmiany kwiecień 2016. Z rozporządzenia wynika, że KPIR musi być prowadzona w formie trwałej, jednak to przedsiębiorca decyduje, czy będzie to forma tradycyjna – papierowa, czy nowoczesny system komputerowy. Księga ta służy do rozliczenia z Urzędem Skarbowym zatem musi być prowadzona dokładnie, tak aby nie pominąć żadnego wydatku.
Sama konstrukcja KPIR może odstraszyć przedsiębiorcę, ponieważ składa się z 17 kolumn i jeszcze większej ilości wierszy. Jednak wszystkie te kolumny są odpowiednio opisane, wiersze zaś stanowią kolejne przychody i rozchody. Książka Przychodów i Rozchodów cieszy się dużą popularnością wśród małych przedsiębiorców, ponieważ przyjmuje ona uproszczoną ewidencję kosztów. Nie ma obowiązku, jak w przypadku pełnej księgowości rozkładać wszystkich płatności na czynniki, aby umieścić je w odpowiedniej rubryce. W KPIR koszty dzielimy na pięć kategorii: koszty zakupu materiałów i towarów handlowych, koszty uboczne zakupu, wynagrodzenia, pozostałe koszty uzyskania przychodu i koszty działalności B+R.
Jeśli zatem jesteś osobą sumienną, która będzie w stanie każdego dnia spędzić pół godziny nad ewidencjonowaniem przychodów i rozchodów w swoim przedsiębiorstwie możesz ze spokojem zrezygnować z usług biura księgowego. Wystarczy bowiem odpowiednia organizacja pracy, aby samodzielnie prowadzić księgowość we własnej firmie.